Vlaams wiskundeonderwijs in het slop? VKO stuurt maar liefst elf leerlingen naar volgende ronde van Europese Statistiekolympiade

VKO Vlaams wiskundeonderwijs in het slop? VKO stuurt maar liefst elf leerlingen naar volgende ronde van Europese Statistiekolympiade

Vlaams wiskundeonderwijs in het slop? VKO stuurt maar liefst elf leerlingen naar volgende ronde van Europese Statistiekolympiade

Het gaat snel bergaf met de kennis van wiskunde en wetenschappen bij Vlaamse leerlingen. Dat is tenminste toch de conclusie van een rist internationale onderzoeken. Maar bij het Vrij Katholiek Onderwijs (VKO) in Opwijk tonen ze dat het ook anders kan.

Vlaanderen presteert ondermaats in het wiskundevak in vergelijking met leerlingen uit andere Europese landen. Dat toonden de TIMSS-onderzoeken (voluit: Trends in International Mathematics and Science Study) aan, een grootschalig internationaal vergelijkend onderzoek, uitgevoerd onder de auspiciën van de OESO.

De leerlingen uit het Vrij Katholiek Onderwijs (VKO) Bovenbouw bewijzen het tegendeel. Zij mogen maar liefst 11 leerlingen sturen naar de Europese Statistiekolympiade. Daar namen 289 Vlaamse teams aan deel. De 20 best scorende teams stoten door naar de volgende ronde. “We kozen ervoor om onze deelnemende zesdejaars niet in groepjes, maar wel individueel te laten deelnemen”, zegt Tom Van Buggenhout, directeur van het VKO Bovenbouw.

LEES OOK: In wetenschappen amper beter dan Kazachstan: nieuwe klap voor onderwijs zet machtsstrijd op scherp

“En wat blijkt? Elf individuele leerlingen behaalden de hoogste scores en mogen door naar de volgende ronde. Een prestatie waar we als school bijzonder trots op zijn”, zegt Van Buggenhout. “Mijn grootste respect gaan uit naar bewuste leerlingen en hun wiskundeleerkrachten. Wij doen het dus toch niet zo slecht in ons onderwijs. Dat hebben we nu wel bewezen.”

Heeft het VKO dan een geheim recept of wondermiddel om de trend te keren? “Dat wij zo goed scoren in wiskunde ligt in de eerste plaats aan de vakkennis van onze leerkrachten”, stelt Tom Van Buggenhout. “Maar zeer zeker ook aan ons systeem van modules. Leerlingen mogen kiezen welke modules in een bepaalde richting ze willen volgen. Hebben we een aantal jongeren die in Latijn-Wiskunde graag wiskunde volgen, dan stijgt het aantal lesuren van zes naar acht per week. In de richting Humane Wetenschappen bieden we dan weer de module psychologie aan, in de economische richting burgerlijk recht.”

“Ons motto is niet ter plaatse blijven trappelen en onszelf geregeld in vraag stellen: zowel de school als de leerlingen. Onze leerlingen die zo goed presteerden, hebben al aangegeven ook in de kerstvakantie wiskundelessen te willen volgen. De volgende ronde is de finale en die vindt midden januari plaats”, besluit de directeur.